¿Hablas español? - Reisverslag uit Lima, Peru van Sandra K. - WaarBenJij.nu ¿Hablas español? - Reisverslag uit Lima, Peru van Sandra K. - WaarBenJij.nu

¿Hablas español?

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

19 Oktober 2012 | Peru, Lima

Hola chicos y chicas! Zoals de meesten van jullie al wisten ben ik de komende maanden in Zuid-Amerika, waar ik achtereenvolgens Peru, Bolivia, Chili, Argentinie en Brazilie zal bezoeken. Om jullie op de hoogte te houden van mijn belevenissen zal ik proberen hier regelmatig een stukje te schrijven.

Mijn reis begint op schiphol, waar mijn rechtstreekse vlucht naar Lima zal vertrekken. Mijn ouders, die mij uitzwaaien, zullen overigens 3 weken later dezelfde vlucht nemen om 2 weken vakantie te vieren in Peru! Na een vliegreis van 12 uur (had niet in de gaten niet dat het zooo ver was:P) kom ik dan eindelijk aan in Lima. De gang door de douane en bagagehal verloopt vloeiend en bij de uitgang staat een taxichauffeur te wachten met een bordje met mijn naam erop. Vervolgens heb ik meerdere bijna-doodervaringen in het chaotische verkeer in Lima, elkaar afsnijden is eerder regel dan uitzondering en als iemand niet aan de kant gaat toeter je hevig en in plaats van te remmen geef je extra gas... Maar goed, ik heb het overleeft en ben aangekomen bij het appartement waar ik slaap, eigendom van de school waar ik de komende 2 weken Spaans zal leren. Het is een mooi pand met 8 slaapkamers, 3 badkamers, 3 keukens en een aantal relaxruimtes waaronder een dakterras:) Een aantal andere Spaans-studenten slapen ook in het appartement en anderen slapen bij families (hier kon je ook voor kiezen), ik ontmoet onder andere een Amerikaanse, een Braziliaan en een Zuid-Koreaan. De volgende dag (maandag) is een vrije dag, vanwege een Peruaanse feestdag. Ik heb daardoor de tijd om Miraflores (de wijk in Lima waar ik verblijf) te verkennen. Miraflores is de meest toeristische wijk van Lima en door de vele stadswachten die je op elke hoek van de straat ziet voelt het erg veilig. Ik loop in gestaag tempo de hele wijk door (goede training voor de Inca trail:) en heb niet het gevoel dat ik in een stad met 8 miljoen inwoners ben. Miraflores lijkt eerder een stadje op zichzelf, met een centrum met winkels en allerlei leuke restaurantjes. De wijk is van de zee gescheiden door een klif van tientallen meters hoog. In dit klif is een winkelcentrum gebouwd waar je alles kunt vinden wat je nodig hebt. Deze middag schijnt de zon (meteen ook de enige keer in 2 weken), een uniek fenomeen in Lima dat het grootste deel van het jaar in mist gehuld is. Op dinsdag begint het dan echt, ik ga Spaans leren! Ik zit in een klein klasje beginners met een Zwitsers meisje en een Nederlandse jongen. Vanaf het begin spreken we zoveel mogelijk alleen Spaans, wat ervoor zorgt dat je het snel oppakt. We beginnen met het voorstellen, wat bij mij als volgt gaat: Me llama Sandra, yo soy de Holanda, yo tengo veinte y ocho años, yo estoy in Lima por dos semanos, etc. Ook leren we werkwoorden vervoegen en vragen stellen. Ik merk dat je best snel vooruit gaat door er zoveel mee bezig te zijn! In de uren na de lessen trek ik met name op met Fabienne uit Zwitserland. We eten onder andere de nationale gerechten ceviche (in limoen gemarineerde vis), arroz de mariscos (Peruaanse paella) en lomo saltado (een soort allegaartje met rundvlees). Als Fabienne ook sushi-fan blijkt te zijn, zwichten we echter ook voor een all you can eat sushi restaurant:) In het weekend proberen we naar een hippe club te gaan in de wijk Barranco, maar de taxichauffeur dropt ons op een compleet verkeerde plaats. Uiteindelijk vinden we een een andere club waar locals salsa dansen, dat doen ze zo goed dat ik geen voet op de dansvloer durf te zetten:P We drinken de nationale cocktail Pisco Sour, die smaakt naar meer;), en Peruaanse cervezas. Helaas komt na het weekend de onvermijdelijke kriebelhoest opzetten. Na een paar dagen besluit ik in een soort drogisterij te vragen om iets tegen de hoest. De vriendelijke dame achter de counter (die overigens goed begrijpt wat ik vraag) denkt diep na, zoekt iets op in de computer en komt uiteindelijk op de proppen met..... antibiotica! Dus ik zeg dat de hoest niet zooo erg is. Vervolgens na een nieuwe zoektocht heeft ze het juiste middel gevonden, namelijk.... prednison!!! Aaaah! Uiteindelijk vind ik gelukkig zelf een huis tuin en keukenmiddeltje... In de 2e week ga ik verder nog op een door de school georganiseerde tour door het centrum van Lima (mooie koloniale gebouwen) en kijk ik op het strand naar de surfers (ik vind het zelf nog iets te koud om te surfen). Al met al waren het 2 leuke en leerzame weken, maar ik zie er naar uit om morgen het koude en mistige Lima te verlaten op weg naar Huacachina, een oase in de woestijn! Me gusta!:)

Muchas besas, Sandra

  • 19 Oktober 2012 - 23:17

    Francine:

    Hihi, zie ons nog op de salsales!! Wat een harken zijn wij inderdaad!
    Ik stond in Peru voornamelijk met een biertje aan de bar te kijken :)

    Veel plezier nog!

    Xx Frans.

  • 19 Oktober 2012 - 23:50

    Marie-Louise:

    Hey Sandra,
    Wat gaat dat snel met je Spaans zeg!! Goed joh! Leuk om te lezen hoe de eerste 2 weken gegaan zijn!! Klinkt goed en gezellig!
    Goede reis morgen naar je volgende bestemming.

    groetjes, Marie-Louise xx

  • 20 Oktober 2012 - 00:05

    Maartje:

    Ha san!
    Klinkt als een hele goede start van je grote avontuur! Relaxed dat je nu vloeiend Spaans spreekt, altijd handig ;)! Fijn om te weten dat de antibiotica vrij te verkrijgen is, je weet nooit wanneer je t weer nodig gaat hebben!
    Heel veel plezier nog de komende tijd, kijk al uit naar je volgende update!
    xMaartje

  • 20 Oktober 2012 - 00:05

    Maartje:

    Ha san!
    Klinkt als een hele goede start van je grote avontuur! Relaxed dat je nu vloeiend Spaans spreekt, altijd handig ;)! Fijn om te weten dat de antibiotica vrij te verkrijgen is, je weet nooit wanneer je t weer nodig gaat hebben!
    Heel veel plezier nog de komende tijd, kijk al uit naar je volgende update!
    xMaartje

  • 20 Oktober 2012 - 00:31

    Linda:

    Hee San! Leuk om iets te horen!! Leuk verhaal!
    Ik heb echt moeten lachen om die apotheekavonturen..apart :) je kan maar beter een beetje verstand hebben van medicijnen als je daar naar de apotheek gaat blijkbaar!
    Echt leuk dat het zo snel gaat met Spaans leren. Heb je nu huiswerk voor de komende 4,5 maand?;)
    Wij zijn net terug van duikles --> zoek je alvast even een mooie duikspot uit? Dan komen wij ook wel over een maandje ;) (hoewel, Maartje en ik zijn nog niet echt meester in het 'zweven' onder water)

    Veel plezier in de oase! En wel weer snel iets schrijven hoor!

    Adios!
    Linda


  • 21 Oktober 2012 - 21:34

    Wanda:

    Hola chica!
    Muy bien!!! Qué lo pases bien en Huacachina, y buen viaje!

    besos, wanda

  • 22 Oktober 2012 - 22:13

    Carolien:

    Heee San,

    Wat onwijs leuk om je verhaal te lezen, leuke schrijfstijl ook. Ik wil ook weer op reis!!
    Fijn dat je al een aantal mensen hebt leren kennen waarmee je het (nacht)leven van Lima hebt kunnen verkennen. Ga je alleen door naar Huacachina of gaan er mensen met je mee?

    Hoe zijn de surfdudes daar eigenlijk? ;)

    Groetjes,
    Carolien.

  • 25 Oktober 2012 - 20:55

    Irene:

    Hey San!
    Wat leuk om je (uitgebreide) verhaal te lezen! Klinkt alsof je je weg al goed gevonden hebt, je kan je in ieder geval beter verstaanbaar maken dan wij konden tijdens onze reis, dat gaat zeker handig zijn! Wen overigens maar vast aan het verkeer zoals je dat in Lima hebt meegemaakt, dat zal je nog vaker tegen gaan komen. Autorijden kunnen die Zuid-Amerikanen echt niet (toeteren overigens wel ;)). Als ik het goed heb komen je ouders dit weekend en ga je richting zuid-oost Peru. Veel plezier in Cusco en succes met de incatrail!
    xIrene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Lima

Sandra

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 6734

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 27 Februari 2013

Zuid-Amerika

18 Juli 2008 - 16 September 2008

India

Landen bezocht: