Chidambaram - "Center of the Universe" - Reisverslag uit Chidambaram, India van Sandra K. - WaarBenJij.nu Chidambaram - "Center of the Universe" - Reisverslag uit Chidambaram, India van Sandra K. - WaarBenJij.nu

Chidambaram - "Center of the Universe"

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Sandra

23 Juli 2008 | India, Chidambaram

Heb de bibliotheek gevonden, en er is hier airco! Dit is de 2e keer dat ik dit verhaal probeer te typen, want toen ik net bijna klaar was viel internet uit. Voortaan dus maar in Word typen en dan kopieren...

Een samenvatting van de afgelopen dagen:
Vrijdag om 23.45 lokale tijd aangekomen in Chennai. Ondanks de drukte dr. Kabali gelukkig snel gevonden. Met de auto (met chauffeur) half Chennai doorgeracet en bij de zus van Kabali geslapen.
Volgende ochtend vroeg opgestaan (onder de muggenbulten), want Kabali zou om 7 uur komen. Om 8 uur was ie er al, maar voordat we naar Chidambaram gingen gingen we eerst ontbijten in ‘a famous hotel in Chennai. Het ontbijt bestond uit rijstkoeken met pittige curry, waar mijn maag het zo op de vroege ochtend toch wel een beetje moeilijk mee had… Vervolgens gingen we nog langs bij de halve familie, om daarna opgepropt op de achterbank met moeder en zus Kabali op weg te gaan naar Chidambaram (6 uur rijden). Onderweg nog gestopt om te lunchen in ‘a famous hotel in Pondicherry’, noodles met zeer pittige groenten, waarbij de tranen in mn ogen sprongen…
In Chidambaram (volgens de hindu’s het centrum van het universum) slaap ik in het hostel voor vrouwelijke post-graduate interns, waar ik in mn eentje een kamer heb waar zij met 3 personen in slapen. Dr. Kabali heeft volgens mij 3 meisjes ingehuurd om mij te entertainen, want ze komen steeds vragen of ik mee ga eten, thee of sapdrinken etc. en of ik nog iets nodig heb. Ondanks mijn klamboe, liters deet en anti-muggenstekker zit ik nog steeds helemaal onder de muggenbulten:P De nachttemperatuur op mijn kamer is 32 graden, dus heb een beetje moeite met slapen… Maar als het goed is kan ik morgen naar het guesthouse, waar wel airco is… De reden dat ik daar niet meteen zat, is dat het iets verder lopen is en minder gezellig:P Maar goed, denk dat ik toch voor mn nachtrust ga…
Het is werkelijk niet te beschrijven hoe het hier is… Een poging: HEET, druk, chaotisch, stoffig. Vandaag ben ik voor het eerst in het ziekenhuis geweest, waar overal mensen in de gangen op de vloer liggen te slapen (geen patienten geloof ik…). Eerst met Kabali en 20 assistenten visite gelopen op de afdeling chirurgie, een zaal met tig bedden vlak op elkaar. Ik heb onder andere een diabetische voet gezien die tot op het bot open was en geamputeerd moest worden. Handen wassen gebeurt na elke patient (nou ja, soms dan…) mbv een bakje met water wat op sommige plaatsen staat en handschoenen worden hergebruikt. Stel je een grote sauna voor vol met mensen met geamputeerde voeten, liesbreuken, etc, en je hebt een aardig beeld.

Helaas, het internet ligt eruit voor de rest van de dag, dus dat wordt morgen posten…

Update: Ondertussen is het alweer 2 dagen later, internet in de bibliotheek schijnt hier een rariteit te zijn… Ben nu in een internetcafe, dat kost toch bijna niks, zoals alles hier overigens. Je hebt hier een volledige maaltijd in een restaurant voor minder dan een euro, maar ja dan krijg je dus wel voor de zoveelste keer rijst met pittige sausjes en als je geluk hebt een keer een minibeetje kip of groenten in zeer pittige saus:P Ben overigens verhuisd naar het guesthouse, waar eigenlijk alle buitenlandse studenten geplaatst worden. Heb nu airco, een bed met een matras ipv een deken, een wc ipv een gat in de grond en een douche ipv een emmer… Eigenlijk heel slecht heh, maar dat beetje luxe is toch wel erg fijn!

Volgende keer zal ik meer vertellen over het ziekenhuis!

  • 23 Juli 2008 - 13:44

    Maartje:

    Wauw, klinkt als n enorme cultuurshock! Heel veel succes daar en geniet ervan :D!
    kus

  • 23 Juli 2008 - 14:09

    Irene:

    Nou San, die geld biljetten liggen er mooi bij :) Een echte rijke westerse!
    Verder klinkt het inderdaad als een groooot verschil met nl, maar goed niet zo heel raar opzich :p Heel veel succes en plezier de komende weken!
    xIrene

  • 23 Juli 2008 - 14:30

    Anita:

    Nou Sandra, hardstikke leuk om die eerste foto's te zien.
    De beschrijving van dat ziekenhuis, ik stel me inderdaad zo'n sauna voor en dan met allerlei overweldigende menselijke geuren. Moet je ook een mondkapje voor?
    Ik ben blij te lezen dat je nu in een redelijk guesthouse zit.

    Veel groeten en liefs
    van je moeder

  • 24 Juli 2008 - 17:06

    Jan:

    Leuk Sandra! Klinkt allemaal erg indrukwekkend en ook erg ver van NL! Geniet ervan ik kijk uit naar je volgende verhaal

  • 25 Juli 2008 - 09:00

    Oma Van Rooij:

    Hallo Sandra
    Geweldig Sandra dat ik
    dit ook kan bekijken
    Het is een hele belevenis.Zoiets maak je maar een keer in je leven mee Opa en ik genieten er van
    Groetjes en veel liefs
    Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Chidambaram

Sandra

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 6741

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 27 Februari 2013

Zuid-Amerika

18 Juli 2008 - 16 September 2008

India

Landen bezocht: